Blogg


Dagens Webb 2014 – Det här händer på internet just nu

No Comments// Posted in Uncategorized by on 06.25.14.

 

Jag tror det är dags att uppdatera oss om vad som händer här ute på nätet. För det är mycket som sker just nu -och flera gamechangers på samma gång.

Jag som jobbar inom norska it-branschen har ett norskt perspektiv på saken. Det här inlägget blir mer av lättare teknisk karaktär.

Men i punktform är det detta som sker:

  • Lansering av  generiska toppnivådomäner
  • Frisläpp av .no-domäner för privatpersoner
  • Ökning av domännamn bland privatpersoner Sverige och i allmänhet
  • Säkerhetshål
  • Mobilitet

Årets första stora händelse var releasen av nya toppnivådomäner. För första gången på lång tid lanserade ICANN en flertal nya toppnivådomäner med specialisering inom olika branscher. Numera kan man registrera domäner som .marketing, .agency och .systems. Det innebär ingen större förändring just nu, men det ger ett alternativ till de vanliga nationella toppdomänerna.

I Norge släpptes frigjordes nyligen .no-domänen för registrering av norska privatpersoner. Tidigare har det mest varit företag som haft domäner i Norge, men vid lanseringen visades stort intresse från privatpersonernas sida. Tusentals norrman kommer nu att ha sina egna hemsidor och förhoppningsvis utvecklas internet-branschen i Norge i samband med detta.

I Sverige uppmanar toppdomänen .SE privatpersoner att registrera sina egna namn som domännamn. Detta för att undvika bedrägeri i form av att någon annan “kapar” ditt namn. Från och med juli kör man en kampanj för att få fler svenskar att reigstrera sina privat domännamn. Något som också kommer att öka kännedomen och intresset för internet hos gemene man. Jättekul tycker jag!

För några månaders sedan slogs det larm om buggen Heart Bleed. Det framkom att buggen drabbat internetsidor och program som använder öppen SSL. Genom säkerhetsbuggen, som upptäcktes av en slump,  kunde användarinformation och lösenord läcka ut från massvis av sidor. Lyckligtvis har vi lärt oss vikten av att byta lösenord minst (!) en gång om året, och fått oss att inse att internet har en lång väg att gå innan innan vi har det inom vår kontroll.

För att ge internet en blick med marknadsförarens ögon ser man hur mobiliteten fortsätter att vara i fokus. Facebook tappar medan sidor som snapchat, instagram och liknande appar ökar i populäritet. Facebook gjorde en satsning med Messenger-appen, att göra facebook-meddelanden till en vanlig meddelande-app på smartphonen. Om resultatet blev vad de önskade vet jag inte.

Fortfarande -finns man som företag inte som app (eller åtminstone med mobilanpassad hemsida), så är man inte med i racet helt enkelt.


Det fina med Font branding

No Comments// Posted in Uncategorized by on 06.02.14.

När jag var i San Diego härom dagen åkte vi händelsevis förbi ett Ben & Jerry’s Café och började tänka på deras font.
Kanske inte världens snyggaste. Och lite klumpigt enkel. Men den får mig direkt att koppla till varumärket.

Jag kan inte tänka på många varumärken som har en så unik font, som dessutom används så bra i brandingen, som Ben & Jerry’s font. Med en träffsäker font behöver man ingen logo för att kommunicera varumärket.

 

bild lånad från www.graphicdesignforum.com

bild lånad från www.graphicdesignforum.com

 

Så mitt råd till alla varumärken är; våga mer personliga fonter!
Många illustratörer kan ta fram egna fonter. De är en bra investeringen i den grafiska designen.

Det ryktas om att Ben & Jerry’s använt sig av Harvey Severance för att få fram sin personliga font.

 

bild lånad från http://www.harveyseverance.com/ben-and-jerrys.html

 

 


OS i Sotji 2014 – Hot. Cool. Vadå?

No Comments// Posted in Uncategorized by on 02.18.14.

Vilken tur att OS organisationskommitté var klara med Sotji-OS slogan redan för 1,5 år sedan. Så att alla vi utomryssar i förväg kunde få ett intryck av vad Sotji står för. Inte.

Nej, men jag funderar. Vad tycker folk om vinter-OS slogan egentligen? Min första tanke när jag såg texten “Hot. Cool. Yours.” skymta bakom skidåkarna var “jag hoppas att det där inte ska vara en slogan…!”

Den känns ofärdig och totalt opersonlig. Jag förstår ju att reklambranschen inte hunnit utvecklats på samma sätt som i Sverige på grund av den ekonomiska politik som drivits i landet de senaste decennierna. Men om jag fick ge ett råd till Sotjis OS-general så skulle det vara: OUTSOURCA till en riktig copywriter!

Gillar förresten svenskstavningen; Sotji. Prosit.

 

Slogan för vinter-OS i Sotji 2014.

 

 

 

 

 

 

 


Detta händer på webben 2013

No Comments// Posted in Uncategorized by on 03.21.13.

Det ryktas om att följande trender kommer att prägla webben under året:

 

Mobile

I januari konstaterades att facebook nu är större på mobilen än på webben. Detta fick dig förmodligen inte att höja på ögonbrynen. Vi svenskar börjar ofta dagen med att sträcka oss efter mobiltelefonen det första vi gör på morgonen för att läsa e-posten och diverse sociala medier.

Denna trend är inte oväntad, men den förändrar mycket för hur vi använder tjänster.
Nu måste även digitala marknadsförare tänka på kontexten för att förstå sina kunder.
Tid? Plats? Med vem? Situation? Hemma med datorn? På tåget med mobilen?
Kontexten påverkar vad vi vill ha och vad vi värderar just då. Tänk dig att du är i en ny stad och söker på mobilen efter en restaurang. Förmodligen är platsen det första du vill veta. Inte telefonnumret för hemkörning.

 

Location

Location is the new context. I samband med att facebook lanserar sin nya timeline ändras fokus från att tidigare vara “vad jag gör” till att handla om “var jag är”.
Ett naturligt fokus när vi blir mer mobila. Facebooks nya Graph Search skapar ju grymma möjligheter för att göra det bästa av det du har i din omgivning! Se den här snygga videon:

Content

Content is still king. Visste du att Google page rank-straffar de företag som försöker späda på sanningen och låta lite bättre än de är? Det samma gäller facebook. Facebook har nyligen rensat bland “fakeaccounts” för att ge en bättre bild av de som faktiskt gillar en sida. Så om om en facebooksida har många likes, men låg interaktion (“people talking about this”) kan det hända att likes försvinner. Men det positiva är mindre spam och mer innehåll som intresserar oss!


Arlas nya

No Comments// Posted in Uncategorized by on 02.25.13.

Att vända svagheter till något positivt, sådant gillar jag! Blir lite imponerad av plannern och copywritern för kampanjen!

http://www.resume.se/nyheter/reklam/2013/02/25/arlas-kampanjfilmer-for-halsomjolk/  


Mina böcker…

No Comments// Posted in Uncategorized by on 05.11.12.

I onsdags var jag och lyssnade på min vän Elinas författarträff om hennes nya bok “Jag är också viktig”. Det var kul att se att hennes bok äntligen blivit klar och hur bra den blivit. Jag fick en riktig inspirationskick och känner att jag måste sätta fart med mina egna bokprojekt, Frukostboken och min skönlitterära bok. Jag vill känna den där känslan av att bli klar med boken!


Utsikt på arbetsplatsen

No Comments// Posted in Uncategorized by on 04.13.12.

Såhär ser en typisk entreprenör ut nuförtiden…

 


Boktips: The Idea Writers

No Comments// Posted in Uncategorized by on 04.10.12.

Rekommenderas för alla som vill förstå och lära sig dagens copy-idéer.

Författare: Teressa Iezzi
Utgivningsår: 2010