Dagens Webb 2014 – Det här händer på internet just nu


No Comments// Posted in Uncategorized by on 06.25.14.

 

Jag tror det är dags att uppdatera oss om vad som händer här ute på nätet. För det är mycket som sker just nu -och flera gamechangers på samma gång.

Jag som jobbar inom norska it-branschen har ett norskt perspektiv på saken. Det här inlägget blir mer av lättare teknisk karaktär.

Men i punktform är det detta som sker:

  • Lansering av  generiska toppnivådomäner
  • Frisläpp av .no-domäner för privatpersoner
  • Ökning av domännamn bland privatpersoner Sverige och i allmänhet
  • Säkerhetshål
  • Mobilitet

Årets första stora händelse var releasen av nya toppnivådomäner. För första gången på lång tid lanserade ICANN en flertal nya toppnivådomäner med specialisering inom olika branscher. Numera kan man registrera domäner som .marketing, .agency och .systems. Det innebär ingen större förändring just nu, men det ger ett alternativ till de vanliga nationella toppdomänerna.

I Norge släpptes frigjordes nyligen .no-domänen för registrering av norska privatpersoner. Tidigare har det mest varit företag som haft domäner i Norge, men vid lanseringen visades stort intresse från privatpersonernas sida. Tusentals norrman kommer nu att ha sina egna hemsidor och förhoppningsvis utvecklas internet-branschen i Norge i samband med detta.

I Sverige uppmanar toppdomänen .SE privatpersoner att registrera sina egna namn som domännamn. Detta för att undvika bedrägeri i form av att någon annan “kapar” ditt namn. Från och med juli kör man en kampanj för att få fler svenskar att reigstrera sina privat domännamn. Något som också kommer att öka kännedomen och intresset för internet hos gemene man. Jättekul tycker jag!

För några månaders sedan slogs det larm om buggen Heart Bleed. Det framkom att buggen drabbat internetsidor och program som använder öppen SSL. Genom säkerhetsbuggen, som upptäcktes av en slump,  kunde användarinformation och lösenord läcka ut från massvis av sidor. Lyckligtvis har vi lärt oss vikten av att byta lösenord minst (!) en gång om året, och fått oss att inse att internet har en lång väg att gå innan innan vi har det inom vår kontroll.

För att ge internet en blick med marknadsförarens ögon ser man hur mobiliteten fortsätter att vara i fokus. Facebook tappar medan sidor som snapchat, instagram och liknande appar ökar i populäritet. Facebook gjorde en satsning med Messenger-appen, att göra facebook-meddelanden till en vanlig meddelande-app på smartphonen. Om resultatet blev vad de önskade vet jag inte.

Fortfarande -finns man som företag inte som app (eller åtminstone med mobilanpassad hemsida), så är man inte med i racet helt enkelt.


You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply