Detta händer på webben 2013


No Comments// Posted in Uncategorized by on 03.21.13.

Det ryktas om att följande trender kommer att prägla webben under året:

 

Mobile

I januari konstaterades att facebook nu är större på mobilen än på webben. Detta fick dig förmodligen inte att höja på ögonbrynen. Vi svenskar börjar ofta dagen med att sträcka oss efter mobiltelefonen det första vi gör på morgonen för att läsa e-posten och diverse sociala medier.

Denna trend är inte oväntad, men den förändrar mycket för hur vi använder tjänster.
Nu måste även digitala marknadsförare tänka på kontexten för att förstå sina kunder.
Tid? Plats? Med vem? Situation? Hemma med datorn? På tåget med mobilen?
Kontexten påverkar vad vi vill ha och vad vi värderar just då. Tänk dig att du är i en ny stad och söker på mobilen efter en restaurang. Förmodligen är platsen det första du vill veta. Inte telefonnumret för hemkörning.

 

Location

Location is the new context. I samband med att facebook lanserar sin nya timeline ändras fokus från att tidigare vara “vad jag gör” till att handla om “var jag är”.
Ett naturligt fokus när vi blir mer mobila. Facebooks nya Graph Search skapar ju grymma möjligheter för att göra det bästa av det du har i din omgivning! Se den här snygga videon:

Content

Content is still king. Visste du att Google page rank-straffar de företag som försöker späda på sanningen och låta lite bättre än de är? Det samma gäller facebook. Facebook har nyligen rensat bland “fakeaccounts” för att ge en bättre bild av de som faktiskt gillar en sida. Så om om en facebooksida har många likes, men låg interaktion (“people talking about this”) kan det hända att likes försvinner. Men det positiva är mindre spam och mer innehåll som intresserar oss!


You can leave a response, or trackback from your own site.

Leave a Reply